Skip to main content

2024. május 7. 10:00

Óriási értéknek számítanak a tehetséges szakemberek

Interjú Majorosné Lasányi Ágnessel, az Evangélikus Pedagógiai Intézet igazgatójával

„A tehetséggondozásban akkor adunk egyenlő esélyeket a gyerekeknek és lehetünk egyszerre a világhoz rugalmasan alkalmazkodóak, ha odafigyelünk a tudományos területen, a művészetekben és a különböző szakmákban kiemelkedő tehetségekre egyaránt” – mondta el a szon.hu-nak adott interjújában Majorosné Lasányi Ágnes, az Evangélikus Pedagógiai Intézet igazgatója.

20240507 Majorosne Lasanyi Agnes foto Gazdag Mihaly

Kétszázötven gyerek énekelt együtt az evangélikus nagytemplomban április 19-én, amikor Nyíregyházán találkoztak az ország evangélikus iskoláinak diákkórusai. – Egy ilyen rendezvény remek alkalom egymás megismerésére, az énekkarok minősítésére és nem utolsósorban a tehetséggondozásra – mondta el a főszervező, az Evangélikus Pedagógiai Intézet igazgatója, Majorosné Lasányi Ágnes, akivel az ünnepi hangverseny előtt készített interjút a szon.hu.

Irányítás helyett segítés 

Az igazgató azzal kezdte: 52 evangélikus fenntartású iskolát fognak össze az országban. Elsősorban szakmai szolgáltató feladatokat látnak el az iskolák, óvodák, középiskolák felé, ebbe beletartozik a pedagógusok segítése szakmódszertani ajánlásokkal, tananyagfejlesztés, a tanárok képzése, szakmai napok megszervezése és minden olyan más tevékenység, mely segíti az intézményeket, valamint az egyes pedagógust is abban, hogy munkáját jobban végezhesse. A teljes nevén Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet (EPSZTI) minden olyan problémában támaszt jelent, ami a tanárok körében megfogalmazódik. Hozzá kell tenni, hogy minden intézmény autonóm, „a Luther Márton tanításán alapuló személyes döntési felelősség megmutatkozik az iskolák önállóságában, és az abból következő egyedi jellemzőikben is”, minden iskola saját pedagógiai programot ír, ami a helyi közösség hagyományaira épül és a felmerülő igényekre gyorsan reagál. 
Ez az egyediség a kulcs­szava az evangélikus iskolák tehetséggondozó programjainak is, s ugyanezt hangsúlyozzák az esélyegyenlőségben, a befogadó nevelésben vagy a diákok kompetenciafejlesztésében is. Úgy vallják, nincs két egyforma iskola, nincs egységes recept, s a tehetséggondozás fogalmát is tágabbra nyitják a „hagyományosnál”. 

A tehetség összetett fogalom 

Hogyan képzelünk el egy tehetséges gyereket a 21. században? Jól teljesít az iskolában, sikeres a tanulásban, művészi hajlammal van megáldva? Gondolkodó, kreatív ember? – A kreativitás mindenképp előny, és minden területen fontos. A mai fiatalok együtt fejlődnek felgyorsult világunkkal, másként látnak dolgokat, mint mi láttunk gyerekként, új dolgokat alkotnak. Ha valamiben megmutatkozik a tehetségük, az kitörési lehetőséget jelenthet az életükben. A tehetséggondozás alapvetően a Matehetsz-hez tartozik, sok intézményünk tehetségpont vagy akkreditált tehetségpont, van saját stratégiája, mi pedig összehangolva próbálunk segítséget nyújtani számukra, közösségi élményeken alapuló találkozókat szervezni, mint például ez a kórustalálkozó. S, hogy tovább soroljam a programokat, minden évben tartunk idegen nyelvi prezentációs versenyt, ahol a gyerekek felmérhetik a saját idegennyelv-tudásukat és előadó-képességüket. Úgy véljük, lépést kell tartani a világgal, a munkaerő-piaci elvárásokra is fel kell készíteni a diákokat. S ha legalább egy idegen nyelven jól kommunikál az iskolákból kikerülő fiatal, teljesen mindegy, hogy milyen végzettséggel – igen, mondjuk ki –, lehet ő egy kiváló kőműves vagy lehet atomfizikát tanuló, de nyelvtudás nélkül ma már nem tud érvényesülni. 

A teljes cikk elolvasható a szon.hu-n.

Ha érdeklik a Magyarországi Evangélikus Egyházzal kapcsolatos hírek, események, szívesen olvassa interjúinkat, riportjainkat, iratkozzon fel hírlevél-szolgáltatásunkra.
Evélet banner 2024-23-24

Lelkigondozás

Névtár kereső

Térképes kereső