Skip to main content

2023. március 30. 17:12

Új megvilágításban a tékozló fiú

Kiállítás a teológián

A Zichy és a tintatartó című tárlat után barokk mesterművek reprodukcióit és egy különleges festmény új oldalát ismerhetik meg az érdeklődők A tékozló fiú hazatérése – A barokk festészet mesterei címmel március 29-én nyílt tablókiállításon az Evangélikus Hittudományi Egyetemen (EHE).

Új megvilágításban a tékozló fiú – Kiállítás az Evangélikus Hittudományi Egyetemen

Különleges alkotás, Pompeo Batoni (1708–1787) olasz festőművész A tékozló fiú hazatérése című, 1773-ban készült olajfestményének egyik legkiválóbb másolata van a Magyarországi Evangélikus Egyház tulajdonában, az Evangélikus Országos Múzeum kezelésében és annak letétjeként az Evangélikus Hittudományi Egyetemen. Az eddig a teológusotthon falán kiállított, máig ismeretlen művész alkotása most nemcsak reflektorfénybe került, hanem festményvizsgálati eljáráson is átesett.

A jelenlévőket a kiállításmegnyitón közreműködő Szabó Mónika fuvolaművész előadását követően Gaál Gyula, a tárlat házigazdája, az EHE gazdasági vezetője köszöntötte. Nyitóbeszédében Harmati Béla László, az Evangélikus Országos Múzeum vezetője elmondta, hogy a tárlat kurátora, Végvári Zsófia által végzett festményvizsgálati eljárás során kiderült, hogy az alkotás 1900 és 1910 között készült, és igen kvalitásos másolat, amely feltételezi, hogy készítője az eredeti Batoni-mű előtt állva készíthette reprodukcióját.

Új megvilágításban a tékozló fiú – Kiállítás az Evangélikus Hittudományi Egyetemen

A művészettörténész szólt a 20. századi másolás hátteréről is. Mint elmondta, akkoriban nem elsősorban a haszonszerzés vagy a plagizálás vezérelte a művészeket, hanem sokkal inkább egy-egy kiváló mester remekművének mélyreható megismerése. A múzeumvezető az egyházi másolatok közül kiemelte a győri öregtemplom Orlai Petrich Soma festette oltárképét, melynek – vegyes kvalitású – másolatai számos templom oltárképévé váltak. Említést tett továbbá a budapesti Deák téri evangélikus templom oltárképéről is, amely Raffaello Sanzio Krisztus színeváltozása című festményének Lochbihler Ferenc festőművész által 1811-ben készített művészi másolata.

A kiállítás másik érdekessége a tékozló fiú példázatának feldolgozásait bemutató, tablókon megjelenített idővonal. Erről Végvári Zsófia elmondta: „Kiállításunkhoz százötven-százhatvan év leghíresebb »tékozló fiait« szedtük össze a reneszánsztól a 20. század közepéig, illusztrálva azt, mennyit változott a jelenet ábrázolásakor a művészeti irányzatok stílusa és ábrázolásmódja, intimitása és vallási meghittsége.” Valóban, a kronologikusan egymás mellé helyezett reprodukciók nemcsak művészettörténeti, hanem teológiai szempontból is izgalmas lehetőséget kínálnak arra, hogy betekintést nyerjünk az ismert bibliai történet különböző értelmezési lehetőségeibe.

Új megvilágításban a tékozló fiú – Kiállítás az Evangélikus Hittudományi Egyetemen

„A tékozló fiú története nem egyes bűnösök története, hanem az egész emberiségé, minden emberé” – olvashatjuk a három szemináriumi teremben rendezett kiállítás egyik falán Pilinszky János gondolatát. Csepregi Zoltán a tékozló fiú példázatának másik olvasatáról szólt: a tékozló Istenről. Az EHE rektora beszédében rámutatott, hogy ez a kiállítás lehetőséget ad arra, hogy rádöbbenjünk Isten szeretetének ránk is kiáradó „tékozló” nagyságára.

A tárlat 2023. október végéig előre egyeztetett időpontban megtekinthető az Evangélikus Hittudományi Egyetemen. Időpont-egyeztetés a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail-címen.

Ha érdeklik a Magyarországi Evangélikus Egyházzal kapcsolatos hírek, események, szívesen olvassa interjúinkat, riportjainkat, iratkozzon fel hírlevél-szolgáltatásunkra.
Gyülekezetimunkatárs-képzés 2024
Szélrózsa 2024 regisztráció
Evélet banner 2024-19-20
Lelkipásztor banner 2023-11

Lelkigondozás

Névtár kereső

Térképes kereső